Home // Implementations
Στη διαδικτυακή ζωή συμμετέχω αλλά πάντα προσέχω
School: Δημ. Σχ. Ισθμίας Κορινθίας
Duration:
«Στη διαδικτυακή ζωή συμμετέχω αλλά πάντα προσέχω»
Γνωστικό αντικείμενο: Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας παίζουν πρωταρχικό ρόλο στην καθημερινότητα των ανθρώπων. Τα παιδιά, ειδικότερα, ως ψηφιακοί ιθαγενείς (Prensky, 2010) είναι εξοικειωμένα με τις ΤΠΕ καθώς αυτός είναι ο κόσμος τους. Οι έρευνες δείχνουν ότι στην καθημερινότητά τους χρησιμοποιούν σε μεγάλο βαθμό τα ηλεκτρονικά μέσα και το διαδίκτυο. Έρχονται σε επαφή με ένα εργαλείο που τους προσφέρει τεράστιες δυνατότητες αλλά κρύβει και παγίδες.
Η εκπαιδευτική εφαρμογή που ακολουθεί αποτελεί τμήμα μιας ευρύτερης δράσης η οποία αφορά στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των χρηστών στο Διαδίκτυο. Υλοποιήθηκε με την Ε τάξη στο Δημ. Σχ. Ισθμίας Κορινθίας και είχε διάρκεια 2 διδακτικά δίωρα.
Στόχοι της δραστηριότητας
Με τη συγκεκριμένη δράση επιδιώκεται οι μαθητές και οι μαθήτριες
- Να προβληματιστούν για τις δυνατότητες/δικαιώματα και τους περιορισμούς/υποχρεώσεις και τους περιορισμούς του διαδικτυακού κόσμου.
- Να συνειδητοποιήσουν τους κινδύνους που κρύβει το διαδίκτυο.
- Να εξοικειωθούν με ορθές πρακτικές δράσης.
- Να αναπτύξουν τις ικανότητες τους για παρατήρηση και έρευνα.
- Να ανακαλύψουν τη δύναμη της γελοιογραφίας ως κειμενικό είδος.
- Να εργαστούν σε ομάδες, να συνεργαστούν.
- Να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα.
- Να εκφραστούν με ποικίλους τρόπους.
Μεθοδολογία
Οι νέες παιδαγωγικές προσεγγίσεις οι οποίες προτείνονται από τα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα προωθούν μεθόδους συνεργατικές, διερευνητικές και βιωματικές που προωθούν τον πολυεγγραμματισμό.
Στην συγκεκριμένη παρέμβαση αξιοποιούνται η ομαδοσυνεργατική μέθοδος, τεχνικές της Δραματικής Τέχνης στην Εκπαίδευση και η γελοιογραφία ως ένα ιδιαίτερο κειμενικό είδος που ενισχύει τους πολλαπλούς εγγραμματισμούς.
Η εκπαιδευτική παρέμβαση
Αφορμή για την ενασχόληση με το συγκεκριμένο θέμα έδωσε η εγκύκλιος για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου. Το θέμα της συμπεριφοράς στο διαδίκτυο τους αφορά άμεσα καθώς οι περισσότεροι μαθητές ασχολούνται χωρίς να έχουν πλήρη επίγνωση του τι ακριβώς συμβαίνει. Ξεκινώντας από την Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή –ενότητα Δικαιώματα και Υποχρεώσεις περάσαμε στα δικαιώματα στο διαδίκτυο.
- Αρχικά συζητάμε με τους μαθητές για δικαιώματα και υποχρεώσεις στον πραγματικό και τον διαδικτυακό κόσμο.
- Δείχνουμε στους μαθητές επιλεγμένες γελοιογραφίες και ζητάμε να εκφράσουν τις απόψεις, τις ιδέες και τα συναισθήματά τους για καθεμιά.
1η γελοιογραφία
Boligan Angel
2η γελοιογραφία
Μιχάλης Κουντούρης
3η γελοιογραφία
Μιχάλης Κουντούρης
Τα σχόλια των μαθητών
1η γελοιογραφία
-Το άτομο είναι δεμένο στον υπολογιστή του και στο facebook, δε μπορεί να ξεκολλήσει, δεν είναι εύκολο.
-Οι αλυσίδες θυμίζουν φυλακή, παγιδεύεσαι, είσαι φυλακισμένος όταν δεν μπορείς να φύγεις από εκεί.
-Αυτό συμβαίνει όταν κάτι μας αρέσει πολύ ειδικά στην αρχή, ασχολούμαστε πολύ και δεν μπορούμε να το αφήσουμε… Κάποιοι ζούνε μόνο εκεί..
2η γελοιογραφία
-Βλέπουμε το «παπάκι» που συμβολίζει το ίντερνετ σαν ένα φίδι. Μιλάει για τους κινδύνους που κρύβονται..
-Το ίντερνετ είναι πειρασμός, γλυκός πειρασμός γιατί μας αρέσει να ασχολούμαστε αλλά πρέπει να υπάρχει όριο, μέτρο…
-Το μήλο μας πηγαίνει λίγο στην Εύα και το αμάρτημα…
3η γελοιογραφία
Μιλάει για το έγκλημα στο διαδίκτυο. Γίνονται πολλές απάτες και υπάρχει ειδική Αστυνομία για αυτό. Τα χαρτάκια δείχνουν το δρόμο στους αστυνομικούς, πώς πρέπει να προχωρήσουν στην υπόθεση. Είναι κάτι που δεν πρέπει να ξεχνάμε..ότι όλα μπορούν να φανούν στο διαδίκτυο.
- Συζητάμε για συναισθήματα: Τι νιώθουμε όταν βλέπουμε κάθε γελοιογραφία;
1η γελοιογραφία: φόβος, μοναξιά, απομόνωση, κόλλημα
2η γελοιογραφία: περιέργεια, απορία, θαυμασμός,
3η γελοιογραφία: κούραση, ένταση, κυνηγητό, υποχρέωση για δράση
- Δείχνω με το σώμα μου χωρίς να μιλάω τα συναισθήματα και αφήνω τους συμμαθητές μου να μαντέψουν.
- Αλλάζω τίτλο σε κάθε γελοιογραφία.
1η γελοιογραφία: Διαδίκτυο και Εξάρτηση
2η γελοιογραφία: Το φίδι του διαδικτύου
3η γελοιογραφία: Κάτω το διαδικτυακό έγκλημα
Κατόπιν οι μαθητές δημιουργούν τις δικές τους γελοιογραφίες για τα δικαιώματα, τις υποχρεώσεις και τις παγίδες του διαδικτύου. Στο τέλος συνθέτουν μία αφίσα με την οποία συμμετείχαν ως πρεσβευτές στην Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου την Τρίτη 5 Φλεβάρη 2013.
Τα έργα και τα σχόλια των ομάδων:
|
2η ομάδα
|
|
|
|
|
|
Επίλογος
Το σύγχρονο σχολείο οφείλει να αξιοποιήσει τα ενδιαφέροντα και τα βιώματα των μαθητών και τις τεχνικές που θα ενεργοποιήσουν τους μαθητές και θα δώσουν νόημα στην εκπαίδευσή τους και την καθημερινότητά τους στο σχολείο. Οφείλει, επίσης, να εφοδιάσει τους σημερινούς μαθητές – αυριανούς πολίτες με τις απαραίτητες δεξιότητες (τεχνικές, λειτουργικές, κριτικές) που θα τους διευκολύνουν στην πρόσληψη και αποκωδικοποίηση της πραγματικότητας που βιώνουν για να ζήσουν με ασφάλεια και στον ψηφιακό κόσμο.
Βάια Μανώλη, Δ/ντρια Δημ. Σχ. Ισθμίας Κορινθίας