Home // Implementations

Πρόγραμμα περιβαλλοντικής αγωγής στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης – 1ο Δημοτικό Σχολείο Κρεμαστής Ρόδου

School: 1ο Δημοτικό Σχολείο Κρεμαστής Ρόδου

Duration: 4

Σχολείο: 1ο Δημοτικό Σχολείο Κρεμαστής  Ρόδου

Διευθύντρια: Αικατερίνη Σοκορέλου
Εκπαιδευτικός: Δώρα Γκουτζιαμάνη, Τάξη: Β1

Ταυτότητα: Πρόγραμμα περιβαλλοντικής αγωγής στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης
Σχολική χρονιά: 2011-2012

Θέμα: Ερημοποίηση

Η καινοτομία
Για πρώτη φορά χρησιμοποιήθηκε η γελοιογραφία ως εκπαιδευτικό υλικό για την επίτευξη του σκοπού της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που είναι
« να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τη σχέση του ανθρώπου με το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον του, να ευαισθητοποιηθούν για τα προβλήματα που συνδέονται μ΄αυτό και να δραστηριοποιηθούν με ειδικά προγράμματα, ώστε να συμβάλλουν στη γενικότερη προσπάθεια αντιμετώπισής τους…». (Ν.1892/90 )

Οι μαθητές χρειάζεται να « διαβάσουν » τη γελοιογραφία.
Προηγείται από το δάσκαλο η επισήμανση για το μήνυμα που μπορεί να κρύβει και που συχνά είναι σοβαρό και πικρό και όχι γελοίο όπως θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς.

Το υλικό
Δύο γελοιογραφίες με οικολογικό περιεχόμενο του βραβευμένου σκιτσογράφου Μιχάλη Κουντούρη.

Στόχοι
Να αντιληφθούν οι μαθητές τη φύση και να αξιοποιήσουν τη σημειολογία της μέσα από την φιλολογική, αισθητική-καλλιτεχνική και οικολογική ερμηνεία του υλικού.

Το αποτέλεσμα
Οι μαθητές δημιούργησαν δικά τους εικαστικά έργα οικολογικού περιεχομένου.
Τα έργα αυτά θα βρίσκονται στο blog της educartoon .

Αξιολόγηση
Η εφαρμογή του προγράμματος στους μαθητές της Β τάξης είχε θετικά αποτελέσματα. Παρά το γεγονός ότι για την κατανόηση μιας γελοιογραφίας έγινε πολλή συζήτηση, οι μαθητές εξέφρασαν ελεύθερα τις απόψεις τους και ζωγράφισαν έχοντας στο μυαλό τους τις συζητήσεις που έγιναν. Μερικοί ξαναζωγράφισαν τη γελοιογραφία με το δικό τους τρόπο, άλλοι ζωγράφισαν γενικότερες εικόνες από το περιβάλλον.
Ιδιαίτερα ενθαρρυντικό ήταν το γεγονός ότι οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες δεν συνάντησαν δυσκολίες ούτε κατά τη συζήτηση για το περιεχόμενο της γελοιογραφίας αλλά και ούτε και τη διάρκεια της εικαστικής έκφρασης.
Μετά το πέρας της εργασίας οι μαθητές εξέφρασαν την επιθυμία να συνεχιστεί το πρόγραμμα αυτό.

1η γελοιογραφία
Το δάσος συγκρατεί το νερό

dasos-sygkratei-to-nero
Δείχνουμε στα παιδιά αυτή τη γελοιογραφία και τους ζητάμε:

Α. Να περιγράψουν με λεπτομέρειες αυτό που βλέπουν.
Β. Να βρουν το παράλογο στοιχείο της εικόνας.
Γ. Να βρουν τι θέλει να πει ο γελοιογράφος.

Απαντήσεις παιδιών
1. Ένας μεγάλος νεροχύτης σε ξύλο.
2. Ένας κορμός δέντρου με νεροχύτη. Ίσως να κάνουν μπάνιο τα ζώα.
3. Ένας κομμένος κορμός δέντρου που στη μέση έχει κάτι που ρουφάει νερό, δηλαδή νεροχύτη. Αυτό το δέντρο, δεν ξέρω πώς, είναι σε τόσες πέτρες.
4. Ένας περίεργος κορμός δέντρου σαν νεροχύτης που τρέχει νερό.
5. Είναι ένα καταπληκτικό κούτσουρο νεροχύτης.

1. Ένας ξύλινος νεροχύτης. Πολύ παράξενο!
2. Αυτό το δέντρο έχει μια τρύπα στη μέση σαν νεροχύτης. Σκέφτομαι γιατί να τον βάλει εκεί και όχι σε ένα σπίτι που δεν έχει νεροχύτη. Και τα πλακάκια που είναι δίπλα από το δέντρο είναι κίτρινα.
3. Ο γελοιογράφος θέλει να μας κάνει να γελάσουμε, μας δείχνει ένα κομμένο δέντρο σαν νεροχύτης.

1. Αυτό το δέντρο είναι σε μια άγνωστη περιοχή και όταν βρέχει του βγάζουν την τάπα για να μπει το νερό μέσα.

1. Είναι ένα κομμένο δέντρο με τρύπες. Και δεν έχει άλλα δέντρα πουθενά. Και έχει γραμμές στο πάτωμα. Μέσα στο δέντρο έχει ένα σιφόνι για μπαίνει νερό.

Β.
Το παράλογο είναι ο νεροχύτης μέσα στο κομμένο  δέντρο.

Γ.
1. Ο γελοιογράφος θέλει να μας μιλήσει για  το τι κάνουμε στο δάσος.

1. Για τα κομμένα δέντρα.

2. Οι ξυλοκόποι κόβουν τα δέντρα.

3.  Νομίζω πως ο γελοιογράφος θέλει να μιλήσει για αυτούς που  καταστρέφουν τα δέντρα.

4. Δεν πρέπει να μολύνουμε το περιβάλλον.

5. Καταστρέφουμε το δάσος.

6. Καίμε τα δάση.

7. Νομίζω ότι όλα τα δέντρα είναι σαν νεροχύτες, έχουν ρίζες και παίρνουν το νερό.

Συζήτηση: Ένα κομμένο δέντρο στο δάσος είναι σαν το σιφόνι στον νεροχύτη: αφήνει το νερό να περάσει και δεν το συγκρατεί. Η υπερβολική υλοτόμηση των δασών επηρεάζει τη γη, προκαλώντας σταδιακά ερημοποίηση. Μπορούμε να σταματήσουμε αυτή την καταστροφική διαδικασία; Φυσικά. Αρχικά φροντίζουμε να μην καταστρέφουμε τα δάση και στη συνέχεια κάνουμε ό,τι μπορούμε για μεγαλώσουμε τις δασικές εκτάσεις. ( Εδώ βρίσκουμε πληροφορίες από το διαδίκτυο και δείχνουμε βίντεο με τις σύγχρονες αλλά καταστροφικές μεθόδους υλοτόμησης).

Εικαστικές δημιουργίες

 

 

2η γελοιογραφία

Διδακτικές ώρες 2

Δείχνουμε στα παιδιά αυτή τη γελοιογραφία και τους ζητάμε:

Α. Να περιγράψουν με λεπτομέρειες αυτό που βλέπουν.

Β. Να βρουν το παράλογο στοιχείο της εικόνας.

Γ. Να βρουν τι θέλει να πει ο γελοιογράφος.

Απαντήσεις παιδιών

Α. 1. Ένα δέντρο σε ένα αρρωστημένο δάσος.
2. Ένα δέντρο και γύρω γύρω στρογγυλές γραμμές.
3. Ένα δέντρο, εφτά γραμμές και πάνω από κάθε γραμμή ένας καρχαρίας.
4. Ένα δέντρο με ερημιά
5.   Βλέπω ένα δέντρο στη μέση του πουθενά και έχει γύρω γύρω άσπρα σχοινιά και
μερικές τρύπες.
6. Ένα δέντρο πρασινωπό και γύρω του ένας γκρεμός στριφογυριστός.
7. Ένα οργωμένο χώμα σαν ήλιος και στη     μέση ένα δέντρο.
8. Ένα πολύ ωραίο δέντρο αλλά γύρω αμμουδιά.
9. Ένα δέντρο στη μέση και γύρω από τις γραμμές κάτι σαν εκείνο που έχει ο
καρχαρίας στην πλάτη.

Β.  1. Το παράλογο είναι ότι το δέντρο είναι πράσινο και γύρω ερημιά.
2. Το χώμα είναι ξερό αλλά το δέντρο όχι.
3. Υπάρχει μόνο ένα δέντρο.
4. Το δέντρο είναι καταπράσινο ενώ γύρω είναι ερημιά.

Γ.
1. Να μιλήσει για τη Γη.
2. Οι καρχαρίες θέλουν να φάνε αυτό το δέντρο.
3. Αφού έχουν κοπεί όλα τα δέντρα, οι άνθρωποι θέλουν να κόψουν και το
τελευταίο.
4. Οι άνθρωποι κόβουν τα δέντρα όπως οι καρχαρίες τρώνε τα θηράματά τους.
5. Δεν πρέπει να κόβουμε τα δέντρα.
6. Οι άνθρωποι κόβουν τα δέντρα για να χτίσουν βίλες.

Συζήτηση: Το μοναχικό δέντρο είναι σαν τον ναυαγό που έχει ξεμείνει σ΄ ένα νησί.

Γύρω του τριγυρίζουν οι καρχαρίες και περιμένουν την κατάλληλη στιγμή για να τον φάνε.

Το δέντρο απειλείται από τους «ανθρώπινους» καρχαρίες που σταδιακά οδήγησαν τη Γη στην ερημοποίηση.

Εικαστικές δημιουργίες

Ζητείται από τους μαθητές να ζωγραφίσουν τα δικά τους έργα, έχοντας στο νου τους τη συζήτηση που έγινε, τις ιδέες που είδαν στη γελοιογραφία και τις εικονικές συμβάσεις που χρειάζονται ώστε να αποδώσουν την ερημοποίηση.

Οι μαθητές του Β1
Σχολικό έτος 2011-2012

Αντώνοφ Πέτρος
Βολονάκη Μαρία
Γέιτς Σον
Γερογιαννάκης Μιχαήλ
Διαμαντόπουλος Ηλίας
Διαμαντόπουλος Σπύρος
Ευθυμίου Παναγιώτης
Ευθυμίου Παρασκευή
Ζερβού Μαρία
Καβέσος Νικόλαος
Καπενεκάκη Αγγέλα
Κέσκου Ελένη
Κλωνάρης Γιάννης
Κονόμι Μαρία
Κοντομανώλη Μαρία
Κόστα Αλεξάνδρα
Κότσι Μουράτ
Κοτσιφού Βασιλική
Κουκιάλης Δημήτρης
Λέσι Αντριάννα
Τζιώρα Δέσποινα

5Comments

  1. ΠΕΝΥ ΜΩΥΣΗ

    ΥΠΕΡΟΧΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΥΝΑΔΕΛΦΙΣΣΑ. ΓΟΗΤΕΥΜΕΝΗ.

  2. Δώρα

    Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.

  3. chrisa

    …otan blepo teties doulies eime perifani pou ime ekpedeftikos!

  4. SOFIA

    KATAΠΛΗΚΤΙΚΟ! ΔΕ ΘΑ ΣΚΕΦΤΟΜΟΥΝ ΚΑΤΙ ΑΝΑΛΟΓΟ. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΜΠΝΕΥΣΗ (ΔΑΣΚΑΛΑ)

    • Δώρα

      Ευχαριστώ για μια ακόμα φορά. θα ήθελα να σας προτρέψω να χρησιμοποιήσετε το υλικό της educartoon προκειμένου να εκπονήσετε ανάλογα project. Τα παιδιά ενθουσιάζονται και συμμετέχουν όλα!!!

Write your own comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>