Home // // Κυκλοφοριακή Αγωγή // Το τέρας της ασφάλτου – Δραστηριότητες για τις μεγάλες τάξεις του Δημοτικού (Ε΄και ΣΤ΄)

Το τέρας της ασφάλτου – Δραστηριότητες για τις μεγάλες τάξεις του Δημοτικού (Ε΄και ΣΤ΄)

Duration: 1

Κρατούμε το εισαγωγικό και θεωρητικό μέρος που ήδη υπάρχει για τη συγκεκριμένη γελοιογραφία και προτείνουμε τις παρακάτω δραστηριότητες, που αφορούν στα αυξημένα τροχαία ατυχήματα που συμβαίνουν στη χώρα μας.

 

1.Στατιστικά στοιχεία για τα τροχαία στη χώρα μας

Ομαδική εργασία

Στη συγκεκριμένη δραστηριότητα είναι απαραίτητη η χρήση της αίθουσας Ηλεκτρονικών Υπολογιστών, που διαθέτει προφανώς το σχολείο μας.

Χωρίζουμε τα παιδιά σε τέσσερις ομάδες και η καθεμιά αναλαμβάνει να βρει, να μελετήσει και να εκτυπώσει στοιχεία για τα τροχαία ατυχήματα, που συμβαίνουν στη χώρα μας. Συγκεκριμένα μας ενδιαφέρει:

1.ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων ανά έτος –ψάχνουμε τα στοιχεία από το 2009 έως το 2011 (ενδεχομένως θα ήταν χρήσιμη και η συχνότητα των ατυχημάτων στους μήνες του έτους ),

2.η μείωση ή η αύξησή τους στην τελευταία πενταετία,

3.η συχνότητα σε σχέση με τα τροχαία σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες,

4.ο αριθμός και η ηλικία των νεκρών και των βαριά τραυματισμένων κ.τ.λ.

Η κάθε ομάδα αναλαμβάνει να δουλέψει μία από τις παραπάνω προτάσεις

Οι ιστοσελίδες που προτείνονται είναι:

1)  Εθνική Στατιστική Υπηρεσία Ελλάδας http://www.statistics.gr/StatMenou.asp

2) Τροχαία – Υπουργείο Εσωτερικών http://www.astynomia.gr

3)  Η Πύλη της Ε.Ε. για τη Δημόσια Υγεία http://ec.europa.eu/health-eu/my_enviroment/road-safety/index_el.htn

 

Η τρίτη ομάδα πιθανόν να χρειαστεί τη βοήθεια του καθηγητή –τριας Αγγλικών, που εργάζεται στο σχολείο, για να μεταφράσει τις ιστοσελίδες.

Όταν η κάθε ομάδα εκτυπώσει τα στοιχεία, θα τα μελετήσει, θα υπογραμμίσει αυτά που θεωρεί σημαντικά και στη συνέχεια οι γραμματείς των ομάδων θα τα παρουσιάσουν στην τάξη.

Ακολουθεί συζήτηση και διεξαγωγή συμπερασμάτων.

 

  

2.Αίτια τροχαίων ατυχημάτων

Ομαδική εργασία

Η δραστηριότητα αυτή θεωρείται συνέχεια της προηγούμενης και κύριος σκοπός μας είναι η αναζήτηση των αιτιών των τροχαίων ατυχημάτων, με δεδομένο ότι τα τροχαία ατυχήματα είναι πάρα πολλά στη χώρα μας και λογικό είναι να διερευνηθούν τα αίτια.

Αναζητούμε έναν–δυο εθελοντές γραμματείς, οι οποίοι σε μεγάλο χαρτί του μέτρου, που έχουμε κολλήσει στον πίνακα καταγράφουν με μεγάλα καθαρά γράμματα τις απόψεις των συμμαθητών τους σχετικά με το θέμα, ποιες πιστεύουν δηλαδή ότι είναι οι κυριότερες αιτίες τροχαίων ατυχημάτων – καταιγισμός ιδεών(υπερβολική ταχύτητα, χρήση κινητού, αλκοόλ, κ.τ.λ.)

Αφού καταγραφούν οι απόψεις στο χαρτί του μέτρου και σε διάσπαρτα αλλά εμφανή σημεία, χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες των 3 ή των 4 και ζητούμε από την κάθε ομάδα να σχεδιάσει σε χαρτί ή χαρτόνι διαστάσεων του μισού από το Α4, ένα σκίτσο, ζωγραφιά, γελοιογραφία, που απεικονίζει μια από τις προτάσεις που έχουν καταγραφεί (π.χ. η μία ομάδα ζωγραφίζει για το αλκοόλ, η άλλη για την υπερβολική ταχύτητα κ.ο.κ.). Όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες, ζητούμε από τους εκπροσώπους των ομάδων να κολλήσουν τη ζωγραφιά τους δίπλα σε κάθε πρόταση, ώστε να δημιουργηθεί η αφίσα με τα αίτια των τροχαίων ατυχημάτων

Συζητούμε διεξοδικά την κάθε πρόταση που γράψαμε αποφεύγοντας να αναφερθούμε σε συγκεκριμένα περιστατικά.

Όταν ολοκληρωθεί η εργασία, αναρτούμε την αφίσα σε εμφανές σημείο της τάξης ή του σχολείου.

Προτεινόμενος χρόνος εργασίας: 2-3 διδακτικές ώρες

 

 

ΠΡΟΕΚΤΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Το «Τέρας της ασφάλτου» παραπέμπει ως εικόνα και στην υπερβολική χρήση του Ι.Χ. αυτοκινήτου, καθώς και στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του.

Προτείνουμε λοιπόν με αφορμή τη συγκεκριμένη γελοιογραφία και την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Μετακίνησης (16 έως 22 Σεπτεμβρίου – Παγκόσμια Ημέρα Χωρίς Αυοκίνητο, την παρακάτω δραστηριότητα:

Η εβδομάδα 16-22 Σεπτεμβρίου ονομάζεται Ευρωπαϊκή Ημέρα Μετακίνησης. Η  τελευταία ημέρα της εβδομάδας αυτής έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο. Με αφορμή την Εβδομάδα Κινητικότητας πάρα πολλές ευρωπαϊκές πόλεις και κωμοπόλεις (περισσότερες από 2000) έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν με πολλές δράσεις στην πιο διαδεδομένη εκδήλωση για τη βιώσιμη κινητικότητα.

Γιατί μια τέτοια εκστρατεία; Τέτοια επιχείρηση προέκυψε από τη διαπίστωση ότι οι Ευρωπαίοι ανησυχούν πολύ για τη ρύπανση και την αστική κινητικότητα. Στην πόλη, πολλοί άνθρωποι διαμαρτύρονται για την κακή ποιότητα της ζωής: την ατμοσφαιρική ρύπανση, την ηχορύπανση, τον υπερπληθυσμό, τα τροχαία ατυχήματα κλπ.  Κι όμως, ο αριθμός των αυτοκινήτων αυξάνεται …

 

           Συζητήστε γιατί χρειάζεται η θέσπιση μιας τέτοιας ημέρας; Πώς θα ήταν αλήθεια η ζωή μας με περισσότερα μέσα μαζικής μεταφοράς και λιγότερα αυτοκίνητα στους δρόμους.

Χωριστείτε σε ομάδες και ζωγραφίστε αφίσες με θέμα «Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Μετακίνησης». Σχεδιάστε στις αφίσες σας τα δικά σας φανταστικά μέσα μαζικής μεταφοράς.

Προτεινόμενος χρόνος εργασίας: 1 διδακτική ώρα

Κατερίνα Θεοδοσέλη

Δασκάλα-υπεύθυνη προγράμματος Κυκλοφοριακής Αγωγής της Διεύθυνσης Α/θμιας Εκπ/σης Σερρών