Home // // Κυκλοφοριακή Αγωγή // Η χρήση αλκοόλ κατά την οδήγηση

Η χρήση αλκοόλ κατά την οδήγηση

Duration: 1

Χάρος και αλκοόλ– Δραστηριότητες για τις μεγάλες τάξεις του Δημοτικού (Ε΄και ΣΤ΄)

 

Η χρήση αλκοόλ κατά την οδήγηση

     1. Ομαδική εργασία

Με αφορμή τη γελοιογραφία του Χάρου και του αλκοόλ, συζητούμε με τα παιδιά για το ίδιο το σκίτσο (τι βλέπουν, τι συναισθήματα δημιουργούνται από τη γελοιογραφία, ποια είναι η πρώτη σκέψη που τους έρχεται στο νου κ.ά.).

Μετά από 15λεπτη περίπου συζήτηση, χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο μεγάλες ομάδες και  ζητούμε από την κάθε ομάδα να κατασκευάσει (μετά από συζήτηση και κατάθεση απόψεων) σε χαρτόνι Α3 το «μενού του οδηγού». Η μία ομάδα αναλαμβάνει να καταγράψει, να σχεδιάσει και να ζωγραφίσει στο χαρτόνι της όσα επιτρέπονται να υπάρχουν στο μενού ενός καλού οδηγού (π.χ. χρήση ζώνης ασφάλειας, ευγένεια, τήρηση Κ.Ο.Κ. κ.τ.λ.), ενώ η άλλη ομάδα αναλαμβάνει να καταγράψει, να σχεδιάσει και να ζωγραφίσει στο χαρτόνι της όσα δεν επιτρέπονται να υπάρχουν στο μενού ενός καλού οδηγού (αλκοόλ, αγένεια, υπερβολική ταχύτητα κ.τ.λ.).

Στο τέλος της εργασίας οι εκπρόσωποι των δύο ομάδων παρουσιάζουν τα μενού αναλύοντας τις απόψεις και τις σκέψεις των μελών της ομάδας τους. Τα μενού αναρτώνται σε εμφανές σημείο στην τάξη ή σμικρύνονται και διανέμονται στους γονείς τους –οδηγούς.

Προτεινόμενος χρόνος εργασίας: 1 διδακτική ώρα

 

      2. Ατομική εργασία

Σε συνέχεια της προηγούμενης εργασίας και μετά από συζήτηση που κάνουμε με τα παιδιά για τις συνέπειες του αλκοόλ στην οδήγηση (ο εκπαιδευτικός μπορεί να παρουσιάσει έντυπα της Τροχαίας με τα ποσοστά αλκοόλης και τα επιβαλλόμενα πρόστιμα, καθώς και στοιχεία για τα ποσοστά ατυχημάτων από κατανάλωση αλκοόλ) ζητούμε από τα παιδιά να γίνουν μικροί δημοσιογράφοι και να πάρουν μία συνέντευξη από κάποιο γνωστό-ή ενήλικα οδηγό (από το οικογενειακό ή φιλικό περιβάλλον).

Οι ερωτήσεις που θα του υποβάλλουν είναι οι προτεινόμενες:

  1. Έχετε οδηγήσει κάποια-ες φορές όχημα, ενώ είχατε καταναλώσει αλκοόλ;
  2. Πώς νιώσατε; Ήσασταν σίγουρος-η για την οδηγική σας συμπεριφορά;
  3. Σας έδωσε κάποτε πρόστιμο η Τροχαία (μετά από έλεγχο) για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ;
  4. Αν ναι, θυμάστε τι ποτό είχατε πιεί και πόσο; (ποτήρια)
  5. Πώς αισθανθήκατε μετά από το γεγονός αυτό; Θα το ξανακάνατε;
  6. Είχατε ποτέ ατύχημα που προκλήθηκε από κατανάλωση αλκοόλ;
  7. Αν ναι, ήταν σοβαρό; Πώς νιώσατε μετά από την δυσάρεστη αυτή εμπειρία;

Οι μαθητές-τριες θα καταγράψουν τις ερωτήσεις και τις απαντήσεις σε ένα φύλλο χαρτιού και έχοντας καταγράψει τα στοιχεία του ερωτώμενου (ηλικία, φύλο) χωρίς το όνομά του ή την ιδιότητά του θα τα παρουσιάσουν στην ολομέλεια της τάξης.

Μετά την ανάγνωση ορισμένων ή όλων των συνεντεύξεων μπορούμε να συζητήσουμε συμπεράσματα ή προτάσεις.

Προτεινόμενος χρόνος εργασίας: 1 διδακτική ώρα

 

   3.  Ομαδική εργασία

Με αφορμή την εορταστική περίοδο του Πάσχα και συνδέοντας το μάθημα των Εικαστικών με το συγκεκριμένο σκίτσο και τις προηγούμενες εργασίες, χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες των 2 ατόμων και τους ζητούμε να κατασκευάσουν σε χρωματιστό χαρτόνι κάνσον (διαστάσεων Α4- διπλωμένο) μία ευχετήρια κάρτα για οδηγούς.

Τα στοιχεία που προτείνουμε να χρησιμοποιήσει η κάθε ομάδα στην κάρτα της είναι:

Δρόμος – κόκκινα αβγά –λαμπάδα-ποτό-όχημα-κορδέλα

Για την κατασκευή της κάθε κάρτας μπορούν να χρησιμοποιηθούν κάποια από τα παραπάνω στοιχεία, όλα ή κανένα. Το μήνυμα όμως της κάρτας να είναι σχετικό με αλκοόλ.

Ζητούμε από τις ομάδες να γράψουν στην εσωτερική πλευρά της κάρτας ευχές για το Πάσχα και συμβουλές για ασφαλή οδήγηση, δίνοντας έμφαση στην αποφυγή της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ.

Στο τέλος της εργασίας η κάθε ομάδα παρουσιάζει την κάρτα της στην ολομέλεια και αναλύει τις σκέψεις που τους οδήγησαν στην κατασκευή της, τα μηνύματα της και τον τρόπο εργασίας.

Αν υπάρχει δυνατότητα και διάθεση χρόνου και υλικών, ζητούμε από τα ζευγάρια μαθητών να αναπαράγουν την κάρτα τους σε 5 τουλάχιστον αντίγραφα και ορίζουμε μία ημέρα λίγο πριν από την περίοδο των εορτών του Πάσχα, στην οποία θα διανείμουμε τις κάρτες μας (με τη βοήθεια του υπεύθυνου εκπαιδευτικού) στους γονείς-οδηγούς που θα παρκάρουν για λίγο έξω από το σχολείο μας τη μέρα αυτή.

Προτεινόμενος χρόνος εργασίας: 2 διδακτικές ώρες

 

Κατερίνα Θεοδοσέλη

Δασκάλα-υπεύθυνη προγράμματος Κυκλοφοριακής Αγωγής της Διεύθυνσης Α/θμιας Εκπ/σης Σερρών