Home // // Κυκλοφοριακή Αγωγή // Ου τρακάρεις

Ου τρακάρεις

Duration: 1

sevasmios

Η εικόνα ενός σεβάσμιου γέροντα με αυστηρό βλέμμα που κρατά στα χέρια του δυο βαριές πλάκες παραπέμπει αμέσως στον Μωυσή και τις δέκα εντολές. Προτού μπούμε στο βασικό θέμα μας, που είναι η πιστή τήρηση των κανόνων του κώδικα οδικής κυκλοφορίας και η συμμόρφωση στα σήματα, καλό θα ήταν ίσως να θυμίσουμε στα παιδιά εν τάχει την ιστορία του Μωυσή και των δέκα εντολών του (ενδεικτικά, πατήστε εδώ, εδώ, εδώ και εδώ).

Να τονιστεί ότι οι δέκα εντολές δεν είναι μόνο θρησκευτικοί κανόνες, αλλά και κώδικας οργάνωσης της κοινωνίας.
Μπορούμε να κάνουμε μια μικρή αναδρομή στην Ιστορία της Τέχνης και να δείξουμε αναπαραστάσεις του Μωυσή που κρατάει τις πέτρινες πλάκες, φτιαγμένες από μεγάλους δημιουργούς.
Μετά από αυτή την εισαγωγή, παρουσιάζουμε τη γελοιογραφία του Μιχάλη Κουντούρη. Εδώ ο Μωυσής δεν επιδεικνύει ηθικούς κανόνες, αλλά σήματα οδικής κυκλοφορίας. Τι σημαίνει αυτό; Ό,τι βάρος έχει ο δεκάλογος του Μωυσή για τη θρησκεία και την κοινωνία, άλλο τόσο έχουν και τα οδικά σήματα για τη σωστή συμπεριφορά στον δρόμο. Όπως οφείλουμε να τηρούμε τους ηθικούς νόμους, έτσι οφείλουμε να τηρούμε και τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας. Όπως η παραβίαση των ηθικών κανόνων φέρνει τη θεία δίκη και την καταστροφή του ανθρώπου, έτσι και η παραβίαση του οδικού κώδικα μπορεί να προκαλέσει ατυχήματα, υλικές ζημιές, τραυματισμούς, θανάτους.
Αφού το θέμα μας είναι τα σήματα, είναι πολύ καλή η αφορμή να μάθουν τα παιδιά τη σημασία τους (βλ. Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, σελ. 22-35 και 158-168). Γενικά τα σήματα χωρίζονται σε τρεις βασικές κατηγορίες:

  1. αυτά που δείχνουν απαγόρευση (είναι στρογγυλά, με κόκκινο περίγραμμα και λευκό εσωτερικό),
  2. αυτά που δείχνουν υποχρέωση (είναι στρογγυλά μπλε, με λευκό σχέδιο στο κέντρο) και
  3. αυτά που δείχνουν κίνδυνο (είναι τριγωνικά, με κόκκινο περίγραμμα και κίτρινα εσωτερικό)

Για πρώτη εξάσκηση, μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά να ερμηνεύσουν τα σήματα στις πλάκες του Μωυσή. Για περαιτέρω εμπέδωση, μπορούν να δουν τους πίνακες που υπάρχουν εδώ. Τα παιδιά πρέπει οπωσδήποτε να καταλάβουν ότι τα σήματα δεν είναι διακοσμητικά στοιχεία, αλλά έχουν πολύ σοβαρό λόγο να βρίσκονται εκεί που βρίσκονται.
Όπως σε κάθε συνάντηση, έτσι και σ’ αυτήν ζητάμε από τα παιδιά να δημιουργήσουν τα δικά τους σκίτσα ή τις δικές τους ζωγραφιές, για να εμπεδώσουν αυτό που έμαθαν. Μπορούν να εντάξουν ένα οδικό σήμα μέσα στις ζωγραφιές τους, ή να «πειράξουν» κάποιο σήμα, παραλλάσσοντάς το. Ως τέτοιο παράδειγμα, μπορούμε να τους δείξουμε αστεία σήματα, που μοιάζουν με τα κανονικά οδικά, τα οποία έφτιαξαν κάποιοι για να σχολιάσουν τη σύγχρονη πολιτική επικαιρότητα. Ορισμένα από αυτά είναι τα ακόλουθα:

simata

Για να κλείσουμε τη συνάντηση με έναν ακόμα χιουμοριστικό τρόπο, παρουσιάζουμε την ακόλουθη γελοιογραφία του Jonny Hawkins, που παρουσιάζει τον Μωυσή να ανακαλύπτει μια ατέλεια στις δέκα εντολές…

Η τελευταία αυτή γελοιογραφία είναι ο συνδετικός κρίκος με την επόμενη συνάντηση, σχετικά με τον κίνδυνο της χρήσης του κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση.

 

 

Αντώνης Κουντούρης, φιλόλογος